Blog - English version

Bilingual, Polish / English version of our blog is currently available on our Facebook profile: Gutkowa Koliba

Zapraszamy jesiennie!

Już czas na najbardziej kolorową porę roku w Beskidzie… Jak zawsze zaskakuje nas ona feerią barw: złotych, żółtych, czerwonych i brązowych.  Nie można oderwać oczu i nawet krótki spacer wprawia człowieka w zachwyt, którego trudno zapomnieć. Dobry czas na barwne fotografie, na jesienną zadumę, a także, co tu dużo mówić, na grzanie się przy kominku z dobrą lekturą w ręku. Kompozycji dopełnia zapach smażonych rydzów oraz smak zupy […]

Jasiel po sezonie

Jesienią, po sezonie, w Jasielu jest jeszcze bardziej cicho i nostalgicznie. Dolinę ogarnia niczym nie zakłócona, pełna harmonia i majestat jesiennej przyrody. I tylko my dwoje, sami w całej tej rozległej i pustej przestrzeni, rozpoznajemy miejsca do których wracamy ciągle od… ilu to już lat?!  Tak, to w tym miejscu był nasz pierwszy obóz podczas nastoletniej wędrówki szlakiem granicznym, tak – tutaj pobłądziliśmy, tak – tutaj więźniowie […]

Nowy szlak na Kamień

W ostatnich dniach września PTTK (Oddział Krosno) wyznakowało nowy, pieszy szlak turystyczny wiodący na Kamień nad Jaśliskami (857), oznaczony znakami zielonymi. Szlak rozpoczyna się w Lipowcu, obok Gutkowej Koliby i wiedzie przez Łozową (Wozową, Garbki) do węzła szlaków przy granicy słowackiej w kopule szczytowej Kamienia. Przebieg szlaku przedstawiamy na fragmencie mapy “Jaśliska i okolice” w skali 1:30000, którą przygotowuje do druku krośnieńskie wydawnictwo Ruthenus, pod redakcją Stowarzyszenia […]

Jesienna tęcza

Krajobraz z tęczą po burzy… Na filmie:   Jesienna tęcza po burzy

Grzybobranie

W lasach beskidzkich sypnęły grzyby. Dziękujemy za przesłanie zdjęć pp. Kupiszewskim z Krakowa, którzy spędzili u nas tydzień zbierając i susząc prawdziwki. Kanie same pchają się nam do domu. W domu oczywiście zapach smażonych rydzów. A konkurs piękności wygrywają muchomory

Remont kapliczki

W końcu sierpnia, z wielkim hukiem, runął spróchniały pień lipy, stojącej przy lipowieckiej drodze, naprzeciwko wjazdu na teren Gutkowej Koliby. Zniszczona została przy tym przymocowana do drzewa stacja Drogi Krzyżowej, wiodącej z Jaślisk do kaplicy w Lipowcu. Po uprzątnięciu pnia przez jaśliskich strażaków, przystąpiliśmy do rekonstrukcji kapliczki. Nową wykonał i zamontował, przy naszym skromnym wsparciu, Marcin Stańczyk – Fotografia. Zdążyliśmy przed październikową, ostatnią już w tym roku […]

Wrześniowa jesień

Jesień już pierwsze stawia kroki, zaczyna mgłami dyszeć ziemia… Na trawach pajęczyny wiesza… W przyszłym tygodniu, tradycyjnie w połowie września, udajemy się na naszą wakacyjną wyprawę. Wasze wakacje, także te spędzone u nas, dobiegają już końca i odchodzą z wolna w krainę wspomnień. A my tradycyjnie naszą kolejną rocznicę ślubu staramy się spędzić od lat razem w jakimś pięknym miejscu do którego udajemy się tylko we dwoje. Rocznica […]

Wilki w naszej okolicy

W pierwszych dniach września wieczorem i nocami  słyszeliśmy z tarasu wycie wilków dochodzące z pobliskiego skraju lasu, które nagrał Adam Gutowski: Wycie wilków Wilcza rodzina, która  przebywała w naszej okolicy, została na naszą prośbę objęta naukowymi obserwacjami biologów z Magurskiego Parku Narodowego. Stwierdzono w niej 5 młodych, tegorocznych wilków, oraz co najmniej parę dorosłych – rodziców. Na zdjęciu dwa młode wilki w radosnej gonitwie, fot. Zenek Wojtas […]

Jak zaczęła się II wojna światowa w okolicach Jaślisk?

W 80-tą rocznicę wybuchu II wojny światowej “Sygnaturka Jaśliska”, gazetka parafialna z Jaślisk, przytacza obszerne fragmenty kroniki parafialnej z 1939 r, pisanej ręką ówczesnego proboszcza Jaślisk ks. Waleriana Rąpałę. Fragmenty obejmują okres od lipca do października 1939 i opisują ruchy i przygotowania wojsk polskich, atak wojsk słowackich z początków września, ucieczkę ostatnich polskich władz cywilnych i wojskowych, rabunek sklepów żydowskich przez ludność rusińskich wsi, wkroczenie […]